Federale ombudsdienst “Rechten van patiënten”: jaarverslag 2013

04.09.2014

De federale ombudsdienst “Rechten van de patiënt” publiceerde recentelijk zijn jaarverslag 2013. Deze ombudsdienst informeert de burger over de inhoud van de patiëntenrechtenwet en bemiddelt tussen een patiënt en een beroepsbeoefenaar in de ambulante gezondheidszorg buiten de ziekenhuizen. 

Uit het jaarverslag blijkt dat de federale ombudsdienst in 2013 in totaal 718 klachten heeft ontvangen, waarvan 267 aan Franstalige zijde en 451 aan Nederlandstalige zijde.  In vergelijking met het jaar 2012 werd een stijging van 8% van het totale aantal klachten vastgesteld. Deze evolutie is sinds 2008 constant. Zoals voorgaande jaren hebben de geregistreerde klachten voor het merendeel betrekking op de kwaliteit van de dienstverstrekking. Deze klachten hebben zowel betrekking op de technische kwaliteit van de gestelde handelingen (120 klachten) als op het gedrag van de beroepsbeoefenaar in kwestie (108 klachten). Bovendien is de toegang van de patiënt tot een afschrift van zijn dossier een vaak voorkomend voorwerp van klachten (44 klachten), net zoals de informatie die door de beroepsbeoefenaar verschaft wordt omtrent de financiële gevolgen van een tussenkomst (32 klachten). 

Een tweede deel van het jaarverslag ging in op de recente wetgevende ontwikkelingen, die direct of indirect gerelateerd zijn aan de patiëntenrechten, alsook op de mogelijke invloed van de zesde Staatshervorming op de werking van de ombudsdiensten.

Het jaarverslag 2013 van de federale ombudsdienst “Rechten van de patiënt” kan u hieronder nalezen.

 
Deel dit bericht: 
Deel dit bericht