Infoavond Artsen in associatie : Verslag

01.06.2010

De informatieavond ‘Artsen in associatie’ die gisterenavond, 26 mei, plaatsvond in het KBC-gebouw te Brussel, werd gekenmerkt door een talrijke opkomst, met opvallend veel huisartsen onder de aanwezigen ook, boeiende presentaties en interessante vragen en gesprekken achteraf.

Het aantal geassocieerde artsen neemt dag na dag toe. Dit is
een logische evolutie, want voor vele huisartsen en specialisten biedt samenwerken een oplossing voor de torenhoge investeringskosten, de hoge werkdruk, voor velen biedt het een garantie op de continuïteit en de overdracht van de praktijk, …om maar enkele voordelen te noemen.

De talrijke opkomst gisteren bewijst de nood aan veelzijdige informatie rond dit onderwerp, ook op juridisch, financieel en fiscaal vlak. De artsen die zich hebben vrijgemaakt voor deze avondsessie werden beloond voor de moeite met drie interessante presentaties.

Mevr Verhavert van het FVIB besprak de verschillende samenwerkingsvormen inclusief hun voor –en nadelen. Deze Unizo-federatie, waarvan het Vlaams Artsensyndicaat deel uitmaakt, bracht het handboek ‘Samenwerken in associatie’ uit. Elke deelnemer ontving hiervan een exemplaar, eveneens te verkrijgen op eenvoudige vraag via ons secretariaat.
Als u eraan denkt om een associatie op te richten, maar u blijft nog met veel vragen en onzekerheden zitten, dan kan u deelnemen aan een individuele workshop. Tijdens deze workshop wordt u in 3 sessies gecoacht om tot een succesvolle associatie te komen. Er wordt samen met de associés bekeken op welke manier u het best van start gaat en welke stappen u nog dient te ondernemen. Voor artsen die reeds actief zijn in een associatie, bestaat de mogelijkheid om een audit aan te vragen.
Leden van het VAS kunnen GRATIS intekenen op deze workshop of audit.

Meer informatie over deze workshops vindt u hier.
Indien u zich wenst in te schrijven voor deze workshops, kan u ons contacteren op
info@vlaamsartsensyndicaat.be.

Mr Kamers van het advocatenkantoor Medilex gaf een klare kijk op de juridische en deontologische aspecten van associatieovereenkomsten. Het belangrijke verschil tussen de maatschap en een associatie werd uitvoerig toegelicht, ten gevolge van een stijging van de geschillen die hierop betrekking hebben. Mr Kamers gaf tekst en uitleg bij het opstellen van een overeenkomst, wat is essentieel en wat laat u er best uit. Maak vooral duidelijke afspraken, zorg voor een gelijke verdeling van rechten en lasten met een revisie van de inhoud op termijn, vermijd gerechtelijke procedures die tijdsrovend en kostelijk zijn, kies eerder voor bemiddeling of arbitrage.

Dhr Van Peteghem van het bedrijfsrevisorenkantoor Moens, Van Peteghem & Co besprak de problematiek van de financiële en fiscale regelingen in een associatie en gaf concrete tips. Er bestaan verschillende methoden om kosten en inkomsten te verdelen welke afhankelijk zijn van de soort associatie. Er werden tips gegeven over welke afspraken je best maakt bij intrede in een associatie (de instapsom, de proefperiode, de ingroei) en bij uittrede.

Het betreft een materie die individueel toegespitst is op de situatie van de samenwerking tussen de artsen in een huisartsenpraktijk of een ziekenhuis. Er werden bijgevolg veel vragen gesteld tijdens en na de informatieavond.

Hebt u nog vragen rond dit thema of wenst u een exemplaar van het handboek ‘Samenwerken in associatie’, laat het ons weten via info@vlaamsartsensyndicaat.be.

De powerpointpresentaties van de sprekers kan u hier downloaden:



Maak werk van samenwerken: samenwerkingsvormen, hun voor –en nadelen
FVIB – Mevr. Ellen Verhavert

Associatieovereenkomsten : deontologische en juridische aspecten
Advocatenkantoor Medilex – Mr Kathy Kamers

Financiële aspecten rond associatievorming
Bedrijfsrevisorenkantoor Moens Van Peteghem & Co – Dhr Geert Van Peteghem

 
Deel dit bericht: 
Deel dit bericht